تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌
سرخط خبرها

محمدجعفر منتظری، رئیس جدید دیوان عالی کشور، کیست؟ + سوابق و بیوگرافی

  • کد خبر: ۱۷۷۹۰۹
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
محمدجعفر منتظری، رئیس جدید دیوان عالی کشور، کیست؟ + سوابق و بیوگرافی
امروز یکشنبه (۱۵ مرداد)، طی مراسمی با حضور مقامات قضایی و کشوری و لشکری، رئیس قوه قضاییه پس از مشورت و اخذ نظر از تمامی قضات دیوان عالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری را به سمت ریاست این دیوان منصوب کرد.

به گزارش شهرآرانیوز - طبق اصل ۱۶۲ قانون اساسی، رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور را رئیس قوه قضاییه منصوب می‌کند. وی باید از میان مجتهدان عادل و آگاه به امور قضایی و با مشورت قضات دیوان عالی کشور این کار را انجام دهد؛ در دوره‌های پیشین در راستای اجرای اصل ۱۶۲، شیوه‌های مختلفی برای مشورت‌گیری از قضات دیوان عالی اتخاذ می‌شد؛ در این دوره در یک اقدام بدیع، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در روز سوم مرداد در جمع تمامی قضات دیوان عالی حاضر شد تا همه آن‌ها را طرف مشورت قرار دهد و نظرخواهی را از آن‌ها به عمل آورد.

بر همین اساس، امروز یکشنبه (۱۵ مرداد)، طی مراسمی با حضور مقامات قضایی و کشوری و لشکری، رئیس قوه قضاییه پس از مشورت و اخذ نظر از تمامی قضات دیوان عالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری را به سمت ریاست این دیوان منصوب کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری کیست؟

حجت الاسلام منتظری در سال ۱۳۲۷ در قم متولد شد. وی از شاگردان درس خارج مرحوم آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی در قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و بعد از انقلاب نیز از محضر درس خارج مقام معظم رهبری بهره برده است.

وی شغل قضایی خود را از دادستانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۶۰ شروع، سپس از اعضای موسسان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، معاون پارلمانی وزیر دادگستری در سال ۱۳۶۸، معاون اول دادستان کل کشور؛ در زمان آیت الله نمازی و آیت الله دری نجف آبادی و مشاور آیت الله شاهرودی زمان تصدی ریاست وی بر قوه قضائیه بوده است.

محمدجعفر منتظری، رئیس جدید دیوان عالی کشور، کیست؟ + سوابق و بیوگرافی

سوابق حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری

حجت الاسلام و المسلمین منتظری توسط مرحوم آیت الله محمدی گیلانی در سال ۱۳۵۹ به همکاری در دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دعوت و نخستین ابلاغ قضایی خود را در شهریورماه سال ۱۳۶۰ دریافت کرد.

وی در سال ۱۳۶۷ در معیت رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به تشکیل و راه اندازی آن سازمان که ترکیبی از دادستانی‌های سپاه و ارتش بود اقدام و در سال ۱۳۶۸ بنا به اقدام وزیر وقت دادگستری به عنوان معاون پارلمانی این وزارتخانه منصوب شد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری به مدت ۴ سال در سمت معاون اول دادستان کل کشور خدمت کرد. بعد از آن به عنوان مشاور آیت الله شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه، به فعالیت خود ادامه داد. وی یک‌بار در زمان ریاست آیت الله یزدی و یک‌بار در دوره ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی از سوی مقام معظم رهبری مسئولیت هیئت‌های بررسی راه‌های ارتقای قوه قضاییه و بازرسی ویژه از آن قوه را عهده‌دار شد. پس از انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه، منتظری از شهریور سال ۸۸ به سمت ریاست دیوان عدالت اداری منصوب شد و همزمان از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس کل دادگاه ویژه روحانیت منصوب گردید.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری از سال ۹۵ تاکنون در سمت دادستانی کل کشور مشغول به فعالیت بود و از امروز به ریاست دیوان عالی کشور منصوب شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->